fredag 2 juli 2010

Pinky eye? nej bara högt kalcium!



Idag stack jag till Lund imorse för att ta blodprover och vaccineras.
Jag har klagat på att mina vitor e röda och grummliga, så därför vi tog tester.
Jag har inte mått dåligt och det e ingen ögoninflammation.
På mig brukar det ofta vara grejer som har med min njursjukdom att göra.

Jag stack hem till Sinikka för att fika, imed att det inte blev stranden.

Vädret var inte på topp imorse.

Jag åker hem och bestämmer mig för att ringa in till hemdialysen (vill ju veta vad proven visade). När min sjuksyrra läste av proven hör jag bara: Herregud!

Då visade det sig att mina prover var akut katastrofa...Mitt kalcium var på tok för högt..jag fick sitta kvar i telefonen och vänta medans sjuksyrran letade reda på min doktor.

Doktorn sa i bakgrunden? herregud! hur kommer det sig att hon har så högt, kan det vara möjligt?

Dom ringer upp mig efter 10 minuter...chefen på hemdialysen ringer, jag måste åka in direkt till sjukan och hämta nya dialysdunkar.(dom jag har här hemma har högre dos av kalcium)

Hämtar dunkar på blocket och kör hem (dessa med mindre kalcium).

Jag måste komma in på måndag för att ta nya prover och prata med min doktor.

Detta är biverkningar av högt kalcium:

Röda ögon, förvirring,desorienterad,axelvärk och koncentrationssvårigheter.

OK!!! precis som jag inte e tillräckligt förvirrad då!



1 kommentar: