onsdag 1 september 2010

Skånskan idag!







ESLÖV. När cp-skadade Adrian Edin, 7 år, vid 17-tiden i onsdags skulle hem från skolan så kom ingen skolskjuts för att hämta honom.
– Det är väl typ 125:e gången det händer, säger mamma Sara Edin.

Hon har, tillsammans med andra föräldrar, tröttnat på hur verksamheten, som drivs av Eslövs kommun med Taxibil Syd som entreprenör, fungerar.
Tidningen träffar ett gäng frustrerade föräldrar på särskolan Bredablick, en avdelning inom Norrevångsskolan, där deras barn går.
De har alla på något sätt drabbats av vad som verkar vara en bristfällig organisation. Med taxibilar som inte kommer i tid för att hämta barnen, och som i några fall bara kör iväg om någon råkar vara en minut försenad.

Föräldrarna berättar också om hur de bara får muntliga besked när bilarna skall komma, och sedan aldrig kan bevisa att det inte var deras fel när det inte fungerar.
Det som verkar vara svårast för skolskjutsverksamheten att hantera är ändringar. Om en förälder vill ändra en tid så fungerar det, enligt föräldrarna, sällan.

För Sara Edin återstod i onsdags inget annat än att kasta sig själv i bilen och hämta en ledsen Adrian som stod tillsammans med fritidshemspersonalen och väntade.
– Det är jobbigt för barnen när detta ständigt händer. De är beroende av rutiner och tycker inte om oväntade saker, säger Adrians mormor, Elisabet Edin.
Adrian åker till skolan 20 över sju varje morgon och körs hem kl 17. Hans mamma är sjuk och behöver avlastning i bland. Förra fredagen skulle han till korttidsboendet. Då var taxin 45 minuter sen.
– Det är inte fritidsledarnas jobb att vänta med mitt barn. Det är synd om dem också, att behöva stå och vänta en fredagskväll, säger Sara Edin.
Hon och de andra föräldrarna vill inte lasta taxichaufförerna. Felet ligger, anser de, på beställningscentralen, som de tycker rör ihop det mesta vilket drabbar familjerna.

Mustafa Becirovic är pappa till 14-årige Haris. Han har också haft problem.
– För tillfället fungerar det klockrent. Men innan dess har vi upplevt två hemska år. En gång fick vi beskedet att taxin skulle komma kl 7.35. Vi dök upp kl 7.34 för att bara få se hur taxin kör sin väg. När jag ringde sade de att vi var sena. Det var vi inte, men hur bevisar jag det!
Föräldrarna som tidningen träffar vill ha ett säkrare system. De muntliga besked de får från Taxibil Syds beställningscentral har visat sig inte fungera. De tror att det inte informeras tillräckligt mellan personalen i de olika skiften.
– Jag har bett dem sms:a tiderna men de vill inte. Ofta har vi stått mitt i vintern och väntat i en halvtimme på taxibilar som inte dyker upp.
Wafa Ameen är mamma till Yosef.
– Under vårterminen fick jag ringa taxi och påminna dem varje dag. Annars kom de inte. Ibland kom de klockan åtta, ibland halv åtta, ibland tio i åtta. Det är hopplöst.

Föräldrarna har också fått uppfattningen att en del av personalen i beställningscentralen tycker att de gör de handikappade barnen en tjänst när de skickar bilar.
– Det är som om vi skall vara tacksamma mot dem. Men jag antar att de får betalt för sina tjänster från Eslövs kommun...
Ett av barnen var ledigt en vecka i sträck. Då krävde, enligt föräldern, skolskjutspersonalen att de skulle ringa mellan kl sex och sju varje ledig morgon för att berätta att barnet inte skulle åka den dagen. Det gick inte att hålla reda på detta en vecka framåt...

ESLÖV. Eslövs kommun har köpt upp skolskjutsverksamheten och de ansvariga är medvetna om problem.
– Men vi kämpar hårt för att få det att fungera, säger skolskjutsansvarig Pia Persson.

Hon har själv arbetat med barn som har speciella problem, och vet hur jobbigt det kan vara för ett särskolebarn att vänta på en taxi som inte kommer.
– En del av dem kan inte förstå varför, och det är svårt och jobbigt att försöka förklara, säger Pia Persson.
Det problem som föräldrarna tycker är jobbigast är när de skall ändra tid eller plats för en körning.

Anna-Lena Enochsson, skolskjutsansvarig på Taxibil Syd, säger att alla förändringar skall gå via kommunen.
– Det är enligt avtalet vi har och är en fråga om att kostnaderna måste godkännas innan vi kan utföra uppdraget. Vi på taxi får inte ändra tiderna.
Enligt Anna-Lena Enochsson är terminsstarterna värst.
– Vi har haft sjukdomar de senaste dagarna. I dag, tisdag, var tre chaufförer sjuka. Det var en ruggig dag som drabbade många. Men jag har nu fått löfte om fler bilar från slutet av nästa vecka, så förhoppningsvis blir det bättre.
Men föräldrarnas kritik gäller en längre period?
– Vi jobbar hela tiden för att det skall gå bra. Jag vet att det var likadant vid förra terminsstarten. Den här kritiken om att vi körde en minut för tidigt kommenterade jag i Skånskan i fjol. Men det är mycket som kan gå fel. Sjuka chaufförer, trasiga bilar, dåligt väder. Vintern var hemsk.

En sak som gör att risken för förseningar blir stor är att fyra-fem barn hämtas upp av varje taxibil. Några minuters förseningar på varje ställe växer snabbt till halvtimmar för sista barnet på rutten.
– Det blir en kedjereaktion. Vi kan inte vänta hur länge som helst på någon som är sen, säger Anna-Lena Enochsson.
Värst är det på morgnarna. Under en kort tid skall många barn skjutsas till skolan. Till denna termin har Taxibil lagt till ytterligare fem minuter på morgnarna.

Vad gäller debaclet med sjuårige Adrians skolskjuts i fredags har Anna-Lena Enochsson inget besked att ge.
– Jag hörde att det hänt något, men kan inte säga var det har gått fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar